Лесни избиратели за хитри политици: Пропагандата в социалните мрежи уби мозъка на българина
Комуникацията между Делян Пеевски и представители на „Продължаваме промяната“ (ПП) предизвиква обществено внимание, но всъщност разкрива основно начина на епистоларно общуване между политици. Използването на приложението Signal и съкращения като „Zv” вместо „Звънни“ показват лаконичността на Пеевски и стремежа към анонимност в политическите среди.
Коментар за това как всички спряха да мислят...
Какво разбрахме от чатовете между Пеевски и представители на ПП?
Че лидерът на ДПС-Ново начало е пестелив на думи и щедър на емотикони със слънчица и повдигнати „ок“ палци.
Както подчерта бившият премиер Николай Денков, не е важно да се обръща чак толкова внимание на тези кореспонденции, но пък това, която се забелязва у тях е именно начинът на епистоларна комуникация между политиците ни.
Защо „Сигнал“?
Видно е, че Пеевски употребява приложението Signal - криптирана услуга за съобщения с отворен код за незабавни съобщения, гласови повиквания и видео разговори.
Едно от изтъкваните предимства на Signal е, че не е собственост на компания. Разработва се от неправителствена организация и разчита на дарения. Signal не гарантира 100% анонимност на потребителите. Те могат да бъдат идентифицирани чрез телефонния им номер. Не може да бъде видяна или проследена комуникацията между дадените телефонни номера, но може да е ясно кои от тях имат профил в Signal и съответно да се предположи, че са комуникирали.
През последните години голяма част от бизнесмените и политиците ползват подобен тип приложения – включително „Ботим“ и „Телеграм“, чийто собственик бе задържан във Франция.
Какво прочетохме?
„Ок“, „Zv” – вместо „Звънни“. Видно е, че Пеевски използва клавиатура с латиница, следователно пише на така наречената „шльокавица“, със съкращения. Достатъчно ясно и кратко, без да използва много думи.
Ясно е за публиката и как Пеевски се изказва от кулоарите в парламента, който не се свени откровено да напада и назовава със странни псевдоними опонентите си.
Често пред медиите Пеевски призовава лидери на парии или институции да сторят нещо с „Айде…“, а към самите журналисти се обръща като „колеги“ като нито един репортер не понечи да каже, че г-н Пеевски няма етичното право да нарича журналистите свои колеги, а ако би искал да се обърне към тях, би могъл да ползва далеч по-възпитаното „Уважаеми медии…“.
Защо няма нищо скандално в „скандала“ на чатовете?
Защото не носят никаква информация. Кирил Петков благодари за усилията за Шенген на Пеевски, а Денков го уведомява, че е командирован. Виждат се съобщения, че са провеждани разговори през приложението между Пеевски и ПП-тата.
И какво от това?
Отново отговорът е „нищо“, тъй като тези лични комуникации не правят по-добър животът на нито един гражданин на страната ни и подобни „разкрития“ са по-скоро опит за черен пиар, който успешно се допълва от медиите, приближени на Пеевски.
Пропагандата в социалните мрежи е по-унищожителна от социалистическата
Ако мислите, че преди 1989 новините са били сиви като цвета на панелките и че всичко е било в името на вожда, на първия, на лидера, то „добрата новина“ е, че социалистическата пропаганда поне е имала един смисъл – да издигне личността в култ.
Социалната пропаганда в мрежите като Фейсбук и Тик-ток 35 години по-късно е десетки пъти по-унищожителна, защото целите на авторите са други. Първо, има цели армии от фалшиви профили, които имат поставени цели да разпространяват дадена информация или дезинформация, да коментират, да споделят публикации. Иначе казано да предизвикват масови безредици в онлайн пространството.
В днешно време е все по-трудно да различиш достоверната информация от скалъпената такава, която има други цели – да излъже, да обърне мнението ти, да възбуди емоции в теб, да омаскари някого.
Страшното е, че обществото не си дава сметка, че информацията трябва да се проверява, дори и с елементрания Гугъл, а не всичко казано „по телевизия“, видяно в Тик-ток е истина.
Масово възрастовата категория отпада и всички са навсякъде. Селфи видеа, диванни коментатори и други абсурдни начини за изява може да има всеки един потребител, независимо от жизнения му опит и мъдрост, която – да речем, би трябвало да е придобил.
Липсата на интелигентност в масовия потребител и четенето на заглавието САМО, без да се разрови в съдържанието на написаното и да го осмисли, е още един лесен начин за „хората с маски“ да контролират средата.
Българинът вече е по-склонен да вярва на теории на конспирацията, отколкото да провери фактите. Крайните леви и десни течения в политиката са по-предпочитани. Радикализмът има стряскащ превес.
Жена на 75+ години публикува видео в Тик-ток, в което танцува на чалга ритми. Мъж, шофьор на камион, пуска лайф видео, в което докато шофира псува по най-безобразния начин. Жена малтретира словесно детето си като обяснява как се възпитава дете. Всичко това е достъпно за всеки потребител – малък и голям, и предизвика интерес, защото са хиляди гледанията на едно такова клипче.
В подобна среда се правят избори с компрометиран ЦИК, служебен зависим кабинет с избиратели, които са силно клонящи към безделието и апатията, отколкото към будността.
Коментари