Електронни билети за градския транспорт, възможно ли е?

Министерството на транспорта и съобщенията представя за обществено обсъждане нов Закон за обществения транспорт. Той създава първата цялостна правна рамка за планиране, управление, възлагане, финансиране, цифровизация и контрол на транспортните услуги. С това България се приближава към европейския модел на единна система, която осигурява удобни връзки между различните видове транспорт.

Вицепремиерът Караджов подчертава, че законът въвежда национална транспортна схема, единен електронен билет, ясни правила за възлагане и финансиране, както и стандарти за качество. Целта е транспортът да бъде удобен, свързан, достъпен и предвидим за всички граждани.  

Националната транспортна схема ще координира разписанията на различните превозни средства, така че да се намали времето за изчакване. Тя ще се обновява редовно и ще гарантира поне три връзки дневно за всяко населено място.  

Ще бъде създадена Национална точка за достъп – електронна система, която събира и предоставя актуална информация за обществения транспорт. Тя ще работи по европейски стандарти и ще осигурява лесен достъп до разписания, маршрути и връзки. Всички оператори ще бъдат задължени да предоставят и актуализират данните си безплатно.  

Законът предвижда Интелигентна система за управление на обществения транспорт, включваща Националния транспортен модел и системата за единен превозен документ. Чрез нея държавата и общините ще имат информация в реално време за движението, ще управляват схемата, ще следят договорите и ще изчисляват субсидии и компенсации. Институциите ще трябва да подават данни в срок до 7 дни.  

Националният транспортен модел ще измерва предлагането и ще прогнозира търсенето, като разработва краткосрочни и дългосрочни сценарии за развитие. Той използва съвременни методи за симулация и анализ.  

Създава се и система за единен превозен документ – електронен билет, валиден за различни видове транспорт в рамките на едно пътуване. Пътниците ще могат да закупят комбиниран билет за влак, автобус, самолет или воден транспорт. Системата ще бъде отворена за всички оператори и ще използва модерни стандарти за валидиране, проверка и разпределение на приходите.  

Заедно с това се въвежда клирингова система за справедливо разпределение на приходите между превозвачите. Тя ще обработва данните от продажбите и автоматично ще изчислява дела на всеки оператор, гарантирайки прозрачност и устойчиво финансиране.  

Проектозаконът предвижда още сътрудничество между общините, разширяване на междуобщински схеми, възможност за превоз по заявка в малките населени места и ясни правила за достъп до автогари и спирки.  

Караджов подчертава, че общественият транспорт е ключов за развитието на регионите и достъпа до образование, здравеопазване и труд. Законът поставя основата на по-справедлива и устойчива система, която да осигури транспорт до всяко населено място.  

Проектът е публикуван на strategy.bg за обществено обсъждане, като становища и предложения могат да се изпращат до 17 декември 2025 г.

Споделете с приятелите си
Ако харесвате нашата медия, подкрепете ни

Коментари

Има 0 коментара за статията

Напишете коментар

За да добавяте коментари е необходимо да се впишете в системата
ВХОД